onsdag 18. juni 2008

Flere ting med fløte på...



Hm, det får bli flere oppskrifter i regnværet tror jeg... ;) Håper dere ikke har noe i mot flere ting med fløte på, det har ikke jeg i hvert fall...! Forrige helg lagde jeg rabarbragrøt til dessert, det er så godt synes jeg! Det minner meg om sommer hos mormor... Som liten fikk jeg alltid rabarbra og en kopp med sukker, og satt og dyppet de sure bitene i koppen. Søtt og surt på en gang! Så lagde mormor rabarbragrøt som vi spiste med sukker og fløte til dessert. Mamma pleier å lage rabarbrasuppe, som vi ofte spiser til pannekaker. Den er kjempegod å spise kald også :)



Lisbeth sin lille verden har vært så snill å dele med oss en oppskrift på rabarbrasaft som jeg skal prøve meg på, og om det er noen andre som har gode oppskrifter på andre ting man kan lage med rabarbra, så blir jeg glad for tips...! Da jeg jobbet på gamlehjem i England for noen år siden, fikk de eldre der ofte noe de kalte Rhubarb crumble til dessert, nydelig med vaniljesaus til! Men har dessverre ikke noen oppskrift på det... Her er i hvert fall min oppskrift på rabarbragrøt:



Rabarbragrøt

4 dl rabarbra i biter
1,5 dl sukker
5 dl vann
3 ss potetmel
1 kanelstang

Kok opp rabarbra, halvparten av sukkeret, kanelstang og vann i ca. 10 minutter, til rabarbraen er mør. Smak til med resten av sukkeret. Rør potetmel ut med 3 ss kaldt vann og tilsett den som en tynn stråle i den kokende massen.

Ta eventuelt ut kanelstangen og hell grøten over i en bolle. Strø på litt sukker slik at det ikke dannes snerk. Server rabarbragrøt lunken eller avkjølt med kremfløte på. (Noen foretrekker melk eller fløtemelk til)

Håper det smaker! :)

12 kommentarer:

Prinsesse Elin sa...

Det der er " SNOP" Mormor lagde alltid slik. Å nå fikk jeg virkelig lyst på dette.

Torunn sa...

Dette så skikkelig godt ut, Synnøve! Vi satt å snakket om det i går, at vi skulle ha plantet noen rabarbra i hagen. Tror jeg skal gjøre alvor av det, for det ER godt og ja, det vekker barndomsminner :-)

Klem Torunn

Prinsesse Elin sa...

FLORISS:o)

Tove sa...

Så deilig ut! Har faktisk aldri smakt rabarbra tilbredt på noen som helst måte, men syntes den naturelle varianten også er supergod. Og selfølgelig også med sukker. Kanskje jeg får prøve meg neste år, har et stort rabrarbrabedd i hagen som vi aldri får spist opp.

Så flotte roser du viste frem i forrige innlegg, huset deres ser også kjempefint ut.

Og syv ukers ferie da, høres deilig ut!! ( sier jeg som har hatt et års ferie... men det er altfor mye også da) Håper ikke du tar like lang bloggferie

klem

Mitt hvite hus sa...

Å dets er godt ut:=) Ja vi barna spiste rabarbra som vi dyttet i sukker når vi var små. Ellers var ikke jeg så velødig glad i rabarbra grøt ol. Men så koselig at du deler oppskriften til oss andre:=)

Klem

Maria sa...

Uhmmm, jeg får vand i munden nu. Både lyder og ser lækkert ud.

ER det mon forsent at få rabarber i sin have, det må jeg altså prøve mig på.
Rabarber-dille i rabalderstræde, rummmm..

Klem Maria

Mitt hvite hus sa...

Hei Igjen Synnøve.=)

Det ligger en award inne hos meg som du får fra meg :=)

Mia sa...

Rabarbra, det er godt det! Grøt har jeg ikke laget før (men ble litt fristet etter å ha sett innlegget ditt), men jeg pleier å lage min egen "crumble" av 200 gr. hvetemel, 200 gr. sukker og 200 gr. smør smuldret sammen (ikke noe slankekost dette her...) Rabarbraen har jeg kokt, i biter, inn med sukker tidligere (pleier å fryse den slik). Til crumble har jeg den kokte rabarbraen i bunn av paiformen, over den strør jeg "the crumble" og steker det hele i 200 C i ca. 20-25 minutter. Ganske så godt, servert varm med vaniljesaus eller vaniljeis til.

Magdalena sa...

vann i munnenn.... mmmmmmmmh....

hvorfor ikke... sa...

Mmmmm! det ser godt ut, ja!

mali-mo sa...

Mmmmmm, det der så fantastisk ut! vet du, jeg har aldri smakt det! For da jeg var liten var jeg helt sikker på at jeg ikke likte det. Rabarbra som var kokt og karamellpudding var de to verste tingene jeg visste, DET var jeg helt sikker på. Helt til jeg smakte! I en alder av 17 (!) år gikk det opp for meg hvor mange NYDELIGE karamellpuddinger jeg hadde gått glipp av. Jeg smakte rabarbra syltetøy den gang, men er helt sikker på at denne grøten er enda bedre...

Ha en fin helg!

Hilsen fra landet sa...

Har aldri sett oppskrift på dette, kun laget det etter eget hode, kanskje det er derfor barna ikke har likt det så godt...

Skal jammen forsøke dette!!

Related Posts with Thumbnails