Viser innlegg med etiketten jul. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten jul. Vis alle innlegg

søndag 30. desember 2012

Romjul


Ja her går romjulsdagene med til kos og avslapning, etter noen hektiske dager før jul... Og godt er det! :) Blir ikke tatt så mye "bloggebilder" om dagen, men tenkte at jeg i hvert fall kunne dele noen instagram-bilder om ikke annet :)

I år var det veldig gøy å bake kakemenn sammen med Peder, i fjor var han litt liten og ikke så veldig tålmodig, men nå syntes han det var veldig gøy, kjevlet ut deig og stakk ut figurer, flink og tålmodig! :) Fant fine Dalahest-former på Jernia, så de ble en ny figur blant kakemennene i år!
Jeg pleier som alltid å pakke inn julegavene selv, synes det er en koselig ting å holde på med kveldene før julaften, da er det på med julemusikken, og frem med gløggen og pepperkakene :) Velkommen julestemning sier jeg da!
Og så bakte jeg lussekatter til Peders bursdag (som er på Luciadagen 13. desember), i år var jeg takk og lov heldigere med deigen enn i fjor, da ble de ikke så fine... :/ Men i år ble de ikke så verst :) Tenkte jeg skulle vise litt bilder fra 3-årsdagen til Peder etter hvert, i år var det sjørøvertema, ikke så rent lite populært blant gutter på hans alder om dagen har jeg skjønt... ;)


Og så tok vi så klart bilder til årets julekort også, veldig artig å ha to gode gutter å ta bilde av i år :)) Selv om ikke hele fotograferingen gikk helt som planlagt (ref bildet av lillebror under her, hehe) så er det vel slikt man må regne med underveis, hoho! ;)


Og nå er det jammen meg nyttårsaften i morgen, iiik! Tiden går litt fortere enn jeg liker for øyeblikket, men det er det jo ikke så mye å gjøre noe med... Man merker kanskje det ekstra godt når man har en liten baby, da er det så tydelig hvor fort de vokser...!


Ha en fin søndag du som titter innom, og en fin siste dag i 2012 i morgen... Vi blogges i det nye året :)

mandag 2. januar 2012

FARVEL JUL...


Siden jeg var tidenes verste juleblogger FØR jul, så kan jeg i det minste vise litt av julen vår før den er på vei ut... ;) Jeg vet at mange har kastet ut julen for lengst, og har fullt fokus på vår og slike ting, men jeg fikk utrolig nok knipset noen bilder i romjulen, så jeg beviser med dette at det faktisk VAR jul her hjemme hos oss også, hehe...

Vi har aldri hatt noen tradisjon for å "kaste ut" jula tidlig i vår familie, men vi pynter heller ikke tidlig i desember, så da får man vel ikke det behovet for å kvitte seg med den allerede i romjula. Hver sin smak! Treet skal få stå et par dager til, men ikke helt til 20. dag jul, for å si det sånn... :)



Vi har ikke veldig mye julepynt her i huset, men nok til at det blir jul, røde detaljer, juleblomster som amaryllis, svibler og asalea, samt juletreet gjør sitt til at det blir julestemning i stua :)

Vi var så heldige at vi var invitert bort til middag nesten hver dag hele romjula, så her hadde vi i stedet to dager på rad julebrunsj her, først for familie, så for venner :) Det var veldig koselig, og det er jo bare SÅ mye god mat og pålegg som følger med julen, så det er veldig kjekt å dekke på til koselig julebrunsj med masse godsaker :))



Og jeg prøvde å lage sild for første gang i år! Det var gøy, og jeg har lyst til å prøve å lage flere sorter neste jul :) Duken kjøpte jeg på kid for evigheter siden, men det var første gang jeg brukte den i år, syntes den kunne passe til et slikt måltid. Den ser litt ut som en enorm kjøkkenhåndduk, og er litt sjarmerende gammeldags :) Like!

Ellers så har vi endelig fått oss nytt teppe under spisestua! (Se bilde lenger oppe) Det er fra ikea, jeg har prøvd å få tak i dette i evigheter, men de har alltid vært utsolgt... Men endelig ble det vårt, og jeg synes det passer kjempefint inn på stua, med disse fargene og mønsteret. Yay!

Så her fikk dere en titt på litt av vår jul, bedre sent enn aldri, eller hva...?? Hehe... God mandag!


fredag 24. desember 2010

God jul!

I dagens julaften-innlegg, vil jeg vise dere denne fantastisk flotte julestrømpen, som vi fikk i posten her forleden. For to år siden, bestilte jeg to julestrømper fra Metteflette, de kan du se her.

Vi var så utrolig fornøyde med dem, og nå har vi jo fått et lite familiemedlem til, så jeg tenkte at det ville jo egentlig være litt leit om ikke han fikk en like fin julestrømpe... Det blir liksom ikke det samme å kjøpe en liten masseprodusert kinastrømpe i butikken, etter å ha sett dette håndarbeidet, hihi... ;) Så jeg tok kontakt med Mette igjen, og hun var så snill å ta bestillingen! (Selv om jeg er ganske sikker på at hun har maaange bestillinger og svært mye å gjøre...!)

Så da kom det en dag her en feiende flott julestrømpe, med bokstaven P for Peder, så nå har han også sin egen, like fin som mor og far sine... :D

GOD JUL til alle lesere og bloggevenner!!

onsdag 22. desember 2010

Røde tulipaner til jul


Det er noen ting som hører julen til for meg, og her hjemme er det bl.a visse blomster jeg må ha i hus for å hjelpe frem julestemningen. Da går det i amaryllis, svibler, asalea, og ikke minst; en bukett med røde tulipaner :) Amaryllis har jeg vanligvis både røde og hvite, asalea helst hvite. Men, tulipanene må være røde!


Om alt har gått som planlagt, er vi nå på vei til juleferie hos familien på nordvestlandet, og dette innlegget publiserer seg selv automatisk, forhåpentligvis! Rene magien gitt! ;) Så vi blir ikke her i leiligheten i julen, og dermed blir det ikke pyntet så veldig mye her i huset...


Men, noe småtteri blir det jo som sagt før jul, og blomster er en stor del av det, samt noen røde innslag her og der. Det hjelper veldig på julefølelsen, og er jo veldig friskt mot det hvite :) Som tidligere nevnt (ca 100 ganger) så byttes puter og tekstiler ut etter årstiden, kjekt med litt forandring... Nå er det litt rødt i puter og pledd, linputen sydde jeg selv for to år siden, av linstoff kjøpt på Stoff og Stil. Baksiden er kun linfarvet.


Så jeg har ikke stort mer julepynt å vise dere enn disse innslagene i rødt, hadde nok vært litt annerledes om vi skulle feiret jul her hjemme vil jeg tro, hehe... Nei, nå venter siste rest av pakking til juleferien, kommer nok til å holde på til ganske sent, grøss og gru, får håpe vi får med oss alt!


Så med disse røde tulipanene ønsker jeg dere en fin onsdag alle sammen, tenk at i morgen er det lille julaften...! :D

tirsdag 21. desember 2010

Gjør det selv-adventsstake!


Jeg kom på at jeg har jo glemt å vise frem årets nye adventsstake! Bedre sent enn aldri, sier jeg :) De tre-fire siste årene har vi hatt en enkel stake med mose og lys i en brødform i sink. Denne er ikke så mye mer avansert, men jeg så en flott adventsstake i et nummer av Isabellas, som jeg fikk lyst til å prøve ut selv.


Jeg hadde tilfeldigvis liggende en slik rund form i sink, den er faktisk fra en blomsteroppsats vi fikk fra mamma og pappa på sykehuset da Peder ble født for ett år siden :) Syntes det var fint å kunne bruke den til noe nå. Ikke noe hokuspokus med denne her altså, har oasis i bunn, og mose dandert oppå. (Dette var forresten en litt annerledes mose, vet ikke helt hva det heter?? Fant det på Plantasjen i hvert fall) Det ble litt sånn mellom bakkar og berg i adventsstaken ;)


Så var jeg på Panduro en tur, og fant et fint, diskré glitter med en svak grønnfarge på, og hadde litt på mosen. (Det vises ikke så godt på disse bildene, men gir et fint skinn om kvelden når lysene er tent :)

Der fant jeg også noen veldig fine perler, i farger som passet godt til fargene i mosen. Og så plasserte jeg 4 stk hvite lys i, knyttet litt hyssing rundt kanten, og vips så hadde vi en ny adventsstake i hus!


Jeg ble egentlig ganske fornøyd med den, så tror nok denne versjonen av en adventsstake skal få følge oss i adventstiden noen år fremover! Og selv om adventstiden straks er over, kan det jo være et tips til noen som kanskje ønsker en ny stake til neste år ;)

God tirsdag!

mandag 20. desember 2010

Pakkelappetips

Her er et litt lurt tips jeg så i et blad her forleden, og som kanskje kan være greit nå i disse pakkeinnjulegaver-tider :) Og det skader jo ikke at det er dekorativt også, samt at jeg fikk enda en ting å bruke mine kjære norgesglass til!


Jeg har bare puttet pakkelapper og noe hyssing jeg ofte bruker til innpakking og andre ting, i et norgesglass, og pyntet med litt hyssing og et hjerte rundt. Da er de lett tilgjengelig, og ikke minst samlet... Her hos meg i hvert fall er det ofte litt lett for at slike ting flyter litt rundt både her og der ;)


Ellers så har ting stoppet litt opp her et par dager, etter at jeg plutselig ble syk og har fått en kraftig forkjølelse midt i julestria, herlig! Så jeg prøver så godt jeg kan å multitaske litt nå mens jeg føler meg i litt grei form, ved å pakke inn de siste gavene, blogge og lage eggelikør omtrent samtidig, hehe...


Tar også med et par bilder til her, et fra trappeoppgangen vår, der vår kjære nabo oppe har hengt opp en kjempefin krans, synes det var så fint med lyset som skinte inn på den. Det enkle er jo ofte det beste, og så enkelt kan det gjøres... :) Utenfor ligger fortsatt snøen kram, jeg må si at selv om det blir vel kaldt innimellom, så er det absolutt å foretrekke fremfor slaps og sludd, eller hva...?

Nei, nå må jeg guffe opp julemusikken og fyre opp en kasserolle med gløgg, så julestemningen kan komme løpende til gaveinnpakkingen...! :D

God mandag!

torsdag 16. desember 2010

De voksnes bord


Vi feiret jo som nevnt 1-årsdag i helgen som var, og barna hadde da et eget bord. (Med voksduk, veldig smart ;) De voksne fikk da også et eget bord, på kjøkkenet :) Her var det litt mer "voksen" mat, bl.a denne honningkaken. Jeg fant en oppskrift på den, og fikk lyst til å prøve, den lå nemlig og modnet nede i kjelleren en uke før den ble spist...! Men disse kakene kan visstnok gjerne ligge i en hel måned, de blir da bedre jo lengre de ligger. Merkelige greier, hehe...


Jeg brukte en av formene jeg fant på loppemarked i fjor da jeg lagde den, så den så jo ikke så verst ut med slikt et fint mønster :) Jeg syntes den ble god, min bedre halvdel var ikke like begeistret, men han liker jo ikke honning (!), så det er kanskje ikke så rart, haha... :)

I tillegg hadde vi satt frem noen av småkakene jeg har fått bakt, samt pepperkaker med blåmuggost. Tidligere har jeg smakt pepperkaker med camembert, jeg tror kanskje jeg liker det enda bedre enn blåmuggosten... Hva synes dere som har smakt disse kombinasjonene?? Til drikke hadde vi gløgg, og varm epledrikk, skal se om jeg får lagt ut oppskrift på den en annen dag, det var veldig godt :)



4 egg
250 g sukker
250 g honning
100 g meierismør
¼ ts malt nellik
¼ ts malt pepper
½ ts malt ingefær
1 ts bakepulver
250 g hvetemel

Visp eggeplommer og sukker godt. Tilsett myk honning og smeltet, avkjølt smør. Bland det tørre sammen og rør det inn. Vend til slutt inn stivvispede eggehviter og hell røren i godt smurt form. Stek kaken og avkjøl så på rist. 
Oppbevar honningkaken i tett folie, plast eller boks. Den blir bare bedre om den får "modnes" gjerne mer enn en måned. Langpanne eller ildfast form ca. 20x25 cm. I stekeovnen ved 150 °C i ca. 50 minutter (jeg måtte steke den lengre i min ovn) 
(oppskrift fra tine.no)


Utenfor fikk jeg endelig til noe jeg har lyst til å prøve lenge, nemlig å lage islykter! Jeg brukte de tidligere nevnte formene jeg kjøpte på loppemarked, og bare lot dem stå ute med vann i, de frøs jo til på null komma niks i denne kulden...! Hullene i midten passer perfekt til å sette telys nedi, og det ser jo så koselig ut ute i snøen (med kattespor i, hehe). En hyggelig måte å ønske gjestene velkommen på!

God torsdag!

søndag 5. desember 2010

Slowly, but surely



Sakte men sikkert nærmer vi oss jul her i huset også... :) Har ikke pyntet noe særlig enda, men girlanderen har kommet opp i kjøkkenvinduet, og amaryllis, svibler og asalea er på plass, samt noe av julebaksten! Her representert av brune pinner og havremakroner med kokos, to av de som har blitt "mine" julekaker :) Vi har ikke pleid å ha disse to sortene hjemme da jeg vokste opp, men det er jo kjekt å lage sine egne tradisjoner også!



Tror jeg har delt oppskriften på disse før, men det skader vel ikke å gjøre det en gang til ;)

Brune pinner

200 gr TineSmør

200 gr sukker
1 stk. eggeplomme

1 ss sirup, lys

0,5 ts malt kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron
300 gr hvetemel


Pensling og dryss:

sammenvispet egg

1 dl perlesukker

1 dl hakkede mandler


I stekeo
vnen ved 175 grader i ca.10 minutter Rør smør og sukker godt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner. Trill pølser og trykk dem litt flate på stekeplaten. Pensling og dryss: Pensle med egg, dryss på mandler og sukker. Stek kakene. Skjær stengene på skrå i smale kaker mens de er varme.

Havreflarn med kokos

150 g smør
1 egg
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 dl kokos
3 dl havregryn (små, lettkokte)

Smelt og avkjøl smøret. Rør inn lett sammenpisket egg og sukker. Bland inn bakepulver og deretter hvetemelet. Tilsett til slutt kokos og havregryn. Form teskjestore kuler og sett på bakepapirkledd stekeplate. Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 12-15 min. Avkjøles på rist. 



Ellers går det jo også en del tid til planlegging og forberedelser til 1-årsdag her også! Det gleder jeg meg veldig til, det blir nok gøy :) Jeg har bl.a. bakt lussekatter for første gang, jeg tenkte at det må jeg jo bare få til, med en liten Lucia-gutt i hus... :)

God søndag!

Related Posts with Thumbnails