søndag 5. desember 2010

Slowly, but surely



Sakte men sikkert nærmer vi oss jul her i huset også... :) Har ikke pyntet noe særlig enda, men girlanderen har kommet opp i kjøkkenvinduet, og amaryllis, svibler og asalea er på plass, samt noe av julebaksten! Her representert av brune pinner og havremakroner med kokos, to av de som har blitt "mine" julekaker :) Vi har ikke pleid å ha disse to sortene hjemme da jeg vokste opp, men det er jo kjekt å lage sine egne tradisjoner også!



Tror jeg har delt oppskriften på disse før, men det skader vel ikke å gjøre det en gang til ;)

Brune pinner

200 gr TineSmør

200 gr sukker
1 stk. eggeplomme

1 ss sirup, lys

0,5 ts malt kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron
300 gr hvetemel


Pensling og dryss:

sammenvispet egg

1 dl perlesukker

1 dl hakkede mandler


I stekeo
vnen ved 175 grader i ca.10 minutter Rør smør og sukker godt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner. Trill pølser og trykk dem litt flate på stekeplaten. Pensling og dryss: Pensle med egg, dryss på mandler og sukker. Stek kakene. Skjær stengene på skrå i smale kaker mens de er varme.

Havreflarn med kokos

150 g smør
1 egg
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 dl kokos
3 dl havregryn (små, lettkokte)

Smelt og avkjøl smøret. Rør inn lett sammenpisket egg og sukker. Bland inn bakepulver og deretter hvetemelet. Tilsett til slutt kokos og havregryn. Form teskjestore kuler og sett på bakepapirkledd stekeplate. Stek kakene midt i ovnen ved 180°C i 12-15 min. Avkjøles på rist. 



Ellers går det jo også en del tid til planlegging og forberedelser til 1-årsdag her også! Det gleder jeg meg veldig til, det blir nok gøy :) Jeg har bl.a. bakt lussekatter for første gang, jeg tenkte at det må jeg jo bare få til, med en liten Lucia-gutt i hus... :)

God søndag!

5 kommentarer:

Hulda sa...

Dette var flotte bilder av et kjøkken i juleskrud. Herlig det kjøkkenbordet ditt. Skjønt med kakene og lysene. Det var så julefint alt sammen, nydelig. Er forresten bakst hos meg også i dag. :)

Marianne sa...

Takk for oppskrifter, jeg har ikke så mange kaker jeg må bake, men satser på havreflarn og kakemenn i år. Så kan jeg vel prøve dine oppskrifter hvis tiden rekker til : )
Søte bilder som alltid! God advent til den lille kjernefamilien : )
Klems fra Marianne

Metteflette sa...

Åh, så herlig innlegg! Har sendt deg mail ;-) Klem fra Mette

liven sa...

Koselig stemning her hos deg Synnøve!!
Og tenk at lille Pederen blie et år allerede :o)

ha en fin dag...og nyt førjulstiden :o)

thea.e sa...

Herlige stemmningsfulle bilder. Jeg har også bakt brune pinner i år. Det er en av de deiligste julekakene, synes jeg :)

Related Posts with Thumbnails