torsdag 16. desember 2010

De voksnes bord


Vi feiret jo som nevnt 1-årsdag i helgen som var, og barna hadde da et eget bord. (Med voksduk, veldig smart ;) De voksne fikk da også et eget bord, på kjøkkenet :) Her var det litt mer "voksen" mat, bl.a denne honningkaken. Jeg fant en oppskrift på den, og fikk lyst til å prøve, den lå nemlig og modnet nede i kjelleren en uke før den ble spist...! Men disse kakene kan visstnok gjerne ligge i en hel måned, de blir da bedre jo lengre de ligger. Merkelige greier, hehe...


Jeg brukte en av formene jeg fant på loppemarked i fjor da jeg lagde den, så den så jo ikke så verst ut med slikt et fint mønster :) Jeg syntes den ble god, min bedre halvdel var ikke like begeistret, men han liker jo ikke honning (!), så det er kanskje ikke så rart, haha... :)

I tillegg hadde vi satt frem noen av småkakene jeg har fått bakt, samt pepperkaker med blåmuggost. Tidligere har jeg smakt pepperkaker med camembert, jeg tror kanskje jeg liker det enda bedre enn blåmuggosten... Hva synes dere som har smakt disse kombinasjonene?? Til drikke hadde vi gløgg, og varm epledrikk, skal se om jeg får lagt ut oppskrift på den en annen dag, det var veldig godt :)



4 egg
250 g sukker
250 g honning
100 g meierismør
¼ ts malt nellik
¼ ts malt pepper
½ ts malt ingefær
1 ts bakepulver
250 g hvetemel

Visp eggeplommer og sukker godt. Tilsett myk honning og smeltet, avkjølt smør. Bland det tørre sammen og rør det inn. Vend til slutt inn stivvispede eggehviter og hell røren i godt smurt form. Stek kaken og avkjøl så på rist. 
Oppbevar honningkaken i tett folie, plast eller boks. Den blir bare bedre om den får "modnes" gjerne mer enn en måned. Langpanne eller ildfast form ca. 20x25 cm. I stekeovnen ved 150 °C i ca. 50 minutter (jeg måtte steke den lengre i min ovn) 
(oppskrift fra tine.no)


Utenfor fikk jeg endelig til noe jeg har lyst til å prøve lenge, nemlig å lage islykter! Jeg brukte de tidligere nevnte formene jeg kjøpte på loppemarked, og bare lot dem stå ute med vann i, de frøs jo til på null komma niks i denne kulden...! Hullene i midten passer perfekt til å sette telys nedi, og det ser jo så koselig ut ute i snøen (med kattespor i, hehe). En hyggelig måte å ønske gjestene velkommen på!

God torsdag!

6 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Nydelig bord du har dekekt..

og kaken så virkelig god ut...

skal prøve meg på honingkake jeg også..

kosleig islykt du har laget..

ønsker deg fine førjulsdager..

Klemmer 0))

Datt sa...

Wæo, imponerende! Skikkelig julete servering! :)

NIB sa...

Mm, den så god ut! Også så fotogen da gitt, hihi. Tok bilder av en sånn kake for en stund siden vi også, og de gjør deg jammen på bilder;-) Da vet du at du er interiørblogger, altså - når kakene liksom skal se fine ut på bilder;-)

Herlige bilder av den nydelige gutten din under her! Våre to er jo jevngamle, husker vi var gravide samtidig i fjor. :)

God jul til deg og dine, Synnøve.

:) ann helen

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!

Olalala- vakkert bord og nydelig kake. Ikke meg imot en plass ved bordet ditt.
Ha en fin dag og hils til den fine sjamøren i marius-lue under her:)
Klem

Nooria sa...

Den kaken så deilig ut! Og så koselig julestemning også :-). Ha en fortsatt deilig adventstid!

24 sa...

Vakkert, rett og slett!
Ønsker deg ein fin dag!
Klem Helene

Related Posts with Thumbnails