lørdag 11. oktober 2008

Et knirkete bomkjøp



Ser det går en utfordring om å vise bomkjøp her inne nå, så jeg slenger meg med :) Jeg måtte tenke litt på hva som var bomkjøp her i huset, og heldigvis er det ikke mange store ting, mer småtterier som "Æsj, hva tenkte jeg på da jeg kjøpte den toppen, den har jeg aldri brukt!"-type ting... Men, jeg kommer ikke utenom at jeg synes at denne store tingen er et slags bomkjøp...! Senga vår, Hemnes fra ikea... Så her kommer noen bilder av den jeg har tatt tidligere. (Derav snøen utenfor ;)



Jeg syntes den var så fin, og det var ingen tvil om at vi skulle ha den sengen. Vi var såre fornøyd med den, men det gikk ikke lang tid før det viste seg at ikke alt skulle gå knirkefritt... Bokstavelig talt!! Dette er den verste knirkesenga jeg noensinne har vært borti! Det begynte i det små, for deretter bare å bli verre og verre. Vi har prøvd alt mulig, smøring, små og store justeringer, og å ta den helt fra hverandre og sette den sammen igjen. Ingenting hjelper! Man kan faktisk venne seg til det meste, men den knirker så høyt og grusomt, at på det verste er det slik at om den ene snur seg forsiktig i senga, så våkner den andre av det...! Har aldri opplevd maken.



Det verste er at vi kan ikke hive den på dynga og kjøpe ny seng heller. Da vi fikk den, var vi også så heldige å få i innflyttingsgave fra svigers, madrasser fra Jensen, spesialbestilt for å passe i ikea-størrelsen.... De er ikke billige, og vi ventet i ukesvis på å få dem, så denne sengen er vi stuck med til vi vinner i lotto :/ Jaja, den ser jo fortsatt fin ut da... ;)

Ha en flott knirkefri helg alle sammen!

24 kommentarer:

Den gode feen sa...

Oj, så dumt at den knirkar så veldig. den er jo den finaste senga i Ikeas sortement, etter mi meining. Me hadde tenkt å kjøpe den, men kjøpte ei som var litt mindre fordi soverommet er lite og Hemnes hadde blitt for dominerandes.

Me kjøpte ikkje spesialebestilte madrasser, men klarte presse nedi dei gamle me hadde. Ergo sprikte senga såpassa i bredden at sengebunnen datt ut. Måtte derfor til med eit voldsomt opplegg med festestropper frå den eine sida til den andre. Det holdt heldigvis, og bank i bordet så har den ikkje byrja knirke enno.

Håpar de finn ut ein måte å fjerne knirkinga!

Ha ein fin lørdag :)

Rådyrveien sa...

Hei på deg!
Stakk innom en liten tur og måtte le litt av senga di... Ser det liksom for meg. Tjihi!
Vi har dessverre fortsatt ei gammel furuseng (iiik!) fra 1990, og den var veldig til å knirke... Helt til gubben skrudde fast endeplankene og midtplankene på sengebunnen - da blei den helt tyst.
Kanskje det hadde gått an på din også? Vet ikke hvordan sengebunnen er på Hemnessengene.

Ha en fin lørdag!

Hilde

Torunn sa...

Hihi...og huff da....;-)

Lekker er den, men det er kanskje ikke fullt så lekkert med en så avslørende seng.

Nydelig soverom du har. Og når jeg ser snø, så kjenner jeg julestemningen komme snikende igjen :-)

God helg og klem

tinemor sa...

Nei, så kjedelig med knirkeseng!!!!
Fort avslørt ved litt aktivitet da skjønner jeg. He, he.
;-)
Men den var veldig flott å se på!
Nydelig soverom dere har!
God helg!
Med ,eller uten knirking....

Hulda sa...

Huff, så dumt med senga som knirker så grusomnt da! Den var jo bare så fin å se på. :) Likte så godt de sprinklene, flott redd opp også.

Josefine sa...

Det var jo kjedelig.. Men enig med deg i at senga er fin, og så skjønne puter du har oppi den:))
Ønsker deg en flott (og knirkefri) helg!

elisabeth sa...

Den sengen er kjempefin, og eldsye jenten har den i enkel:)) Men knirkelyder det vil vi ikke ha....
Grusomt..hsuker knirkeseng og knirke gulv fra barndommen...usj...
Ønsker deg en knirkefri lørdag;)

mammahaaland sa...

Hei hei:)
Trist å høre at deres Hemnes knirker, vi har hatt vår et år og ingen knirking hittil..og vi kom fra knirkehelvete rett og slett. PÅ slutten var jeg så lei den gamle knirke saken at jeg tok vekk hele senga og lå på madrassen på gulvet.. Håper ikke vår starter også;(
Men nydelig er den!

Fjordheim sa...

Huff da. det høres ikke godt ut nei. Hva med å få noen til å lage ei seng som passer til madrassen?
Evt prøve med å sette inn vinkler i hjørnene, spikre fast bunnen, støtte opp eksra under midten?
Vi har ei gammel furuseng som jeg har malt hvit og den har vi laget ekstra støtte til under midtstolpen for å unngå knirking. Det fungerer bra for den sengen.
Håper dere finner en løsning.
Lykke til. Og ha en riktig god natt :)

h.espe sa...

Ja dette var da et utrolig FLOTT bomkjøp, senga er jo bare kjempefin!! Men, forstår så godt at knirkingen er i drøyeste laget..;o)

Ha en herlig kveld og en fin søndag i moergen!

Klem:o)

Tulip sa...

Kjedelig at den flotte senga knirker!
Hadde ei furuseng fra 90 tallet vi også, som var med på et par flyttelass, og ble demontert og skrudd sammen tilsvarende ganger. Den knirket noe så forferdelig at vi til slutt kasta den, og lå på madrasser på gulvet til vi fikk råd til å kjøpe ny seng!

Så JA: jeg føler med dere, og vet hvordan det er!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg! Måtte jo en tur innom deg og se hva slags knirk du strevde med. Neiiii, så kjedelig ...for sengen er jo superfin og nesten på vei inn i dette huset,.... nå blir det kraftig revurdert !!!
Finnes det ingen botemidler for knirk..gamle kjerringråd av noe slag...
Her smøres gamle skuffer med potetmel når de nekter å gli fint he he, fung. helt greit altså.
Nei alvorlig talt, det må da finnes noen gode råd et sted for den slags.
Nå er det lørdagskvelden i stuen ,kos deg i din.
Klem

krinkelkroken sa...

Flott seng, men knirking er joikke noe kjekt da...spesielt ikke når man forsøker å være stille;)
Kanskje du får byttet den på IKEA!

CosiFanTutta sa...

Hei, takk for besøk på bloggen min.

Det er jo utrolig kjedelig med bomkjøp! Enig med en annen her opp - det var i allefall et pent bomkjøp :o)

Det var et nydelig teppe, Synnøve. Tusen, tusen takk. Min søster ble kjempeglad for det! Det var ekstraservice må jeg si :o)
Tenk at det kom i hus i det min søster setter igang! Hehe, litt artig!

Det var en søt krabat, litt over 4500 g!! Masse mørkt hår og store øyner :o)

Ja, nå får du ha en fin, fin helg!
Igjen, takk for hjelpen!

Kine sa...

hehe,må le litt her,selv om en knirkete seng er ytterst kjedelig:/ men vi hadde en slik seng der vi bodde før,og vi fikk KLAGER fra naboene altså,DA er det snakk om knirkete seng!!!!Kontinentalmadrassen er absolutt å foretrekke :D
Ha en fin søndag;)

MODERN COUNTRY sa...

Hei hei Synnøve!

Hjelpes så uheldige det har vært! For ett par uker siden sov jeg en natt hos min søster. Ho arvet min tidligere veldig knirkete seng. Det var nesten ikke mulig å få sove! Så en dag for en liten stund siden kunen ho fortelle at nå var problemet løst. Løsningen? Ny overmadrass fra Jysk til bare 1000 lappen! Ikke spør meg hvordan det er mulig..

Nå har vi selv godt til innkjøp, men det var bare for ikke å havne i sprekken :))

Aina

by Siv sa...

Heihei!
Så dumt at den er et bomkjøp!
Elsker Hemnes serien... :)
Men men noen ganger fungerer det ikke på alle områder!
Vi hadde bloggetreff i Bergen i går, utrolig vittig opplevelse hihi
Ha en strålende fin søndagskveld.
Nå jeg jeg og labben presse oss inn på det minste rommet i huset : data/hobbyrommet. Han data , jeg skal sy (PRØVE å sy, nå skal jeg ikke skryte på meg noe her...)
*Siv*

Anonym sa...

Heisann!
Så herlig med enda en som har samme problemet som vi har (selv om jeg synes inderlig synd i dere også).
Vi har også en HEMNES seng som knirker noe vanvittig. Vår seng er 180 bred. Kjenner noen som har mindre størrelse, og den knirker ikke. Vi gikk til og med til innkjøp av disse plankene med sånn gummi-list på, for vi trodde det skulle hjelpe på knirkingen. Men, det fungerte ikke. Det verste av alt er at da vi kjøpte sengen, så var det så dårlig vær at kvitteringen blåst ut av hendene mine på tur ut fra IKEA. Dermed kunne jeg ikke dra tilbake og levere knirkesengen, og få pengene tilbake.
Men, vi har ikke heldigvis ikke kastet vår gamle furuseng. Tror jeg en dag blir å ta tak i den og male den hvit. Og så får den komme inn i varmen igjen, og HEMNES skal da ut i kulden. HEMNES er pen og se på, men et irritasjonsmoment å sove i.
Lykke til med den nye senga! Er litt spent på om dere holder ut ;-)
Hilsen Renate

Unknown sa...

Hei Renate! Så "bra" å høre at vi ikke er de eneste med dette problemet... ;) Max uflaks med kvitteringen...! Må være noe galt med noen av disse sengene tror jeg. Vår er 160 bred. Og er den verste knirkesenga jeg har vært borti. Når vi en dag skal flytte, så blir ikke Hemnes med på flyttelasset, for å si det slik... Heldige dere som har den gamle senga som knirkefri backup ;)

My home is my Castle sa...

Uff da.. såå kjedelig med ei knirkeseng...
For den er jo v irkelig lekker...

Jeg hadde irritert meg grønn for jeg MÅ ha det stille når jeg skal sove...
Håper du får noen gode råd du ikke har prøvd før ;)

Klem, Kari

Unknown sa...

neimen...er det ikke ei lysekrone jeg ser? kan det være slik at du har...to?

Elisabeth sa...

Å, så bra at jeg kom over denne bloggposten! Jeg har nemlig hatt sååå lyst på den senga og var nå på nippet til å investere. Men takket være ditt bomkjøp så er jeg reddet. Men... Jeg kommer jo til å kjøpe en annen Ikea-seng, og det er vel ikke noe bedre kvalitet der, siden den koster halvparten. Jaja. Jeg liker å leve farlig! :)

Anonym sa...

Vi har akkurat den samme senga og synes også den er fin, men makan til knirking skal en lete lenge etter. Den klarer nesten å ødelegge hele moroa innimellom. Tar mer enn gjerne imot gode råd for å bli kvitt knirkingen. Hvis ikke tror jeg denne senga går en utrygg fremtid i møte.

Unknown sa...

Hei!

Du har ikke tilfeldigvis artikkelnummeret på denne sengen?

Helene :)

Related Posts with Thumbnails