søndag 6. mars 2011

Vi elsker Marius!


Det er ingen tvil om at vi er glade i Marius-mønsteret her i familien, hehe... Her har vi det kjære mønsteret i mange former og fasonger, også med en litt mer moderne vri! Denne luen fant jeg oppskrift på i et blad, og jeg visste med en gang at denne måtte jeg prøve å lage! Jeg kan egentlig ikke strikke noe særlig avansert, og har ikke vært så flink til å lese oppskrifter, men med litt starthjelp fra min flinke mamma, fikk jeg det til! Jeg var rimelig stolt over at jeg fikk til mønsterstrikk, ganske avansert for meg altså ;) Men det var veldig gøy, og ikke så vanskelig som jeg hadde forestilt meg.


Peder har jo også hatt sine varianter i garderoben, helt fra han var liten baby ;) Denne bodyen fra Ugly Childrens Clothing var faktisk det første babyplagget jeg kjøpte da jeg fant ut at jeg var gravid... Den fine luen er også fra UCC, og den har vært mye brukt! Favorittluen begynner å bli litt liten, tror vi må kjøpe en til når han vokser ut av den :)


Og sist men ikke minst, det nyeste tilskuddet i huset! Det er jo en noenlunde modifisert variant av Marius-mønsteret, som Arne & Carlos har stått for, lurer på om denne opprinnelig var laget til en reklame for Tine brunost? Det er Space Invaders i mønsteret, og min bedre halvdel har ønsket seg denne siden første gang han så den, og til bursdagen sin i februar fikk han den! Hans superflinke søster hadde strikket denne, OG en maken liten genser til Peder, så da kan dere tro det var jubel i stua, hihi...


"De aller fleste av oss har sett bildet av den smilende Marius Eriksen på forsiden av strikkeoppskriften fra Sandnes Uldvarefabrik designet av Unn Søiland Dale i 1953, en forside som fortsatt dukker opp som reklame for genserne.

Marius Eriksen skal ha fått kr 300,- for at portrettet fra den norske skikomedien "Troll i ord" skulle brukes som forside på oppskriften, i tillegg til at hans navn Marius ble navnet på strikkemønsteret.
Søiland Dale hyret nemlig inn Marius som modell. 


Mønsteret på strikkegenseren var inspirert av bordene på en setesdalskofte, og antall solgte mariusmønstre skal ha kommet opp i mellom tre og fem millioner oppskrifter siden 1954."
Abcnyheter.no

Det var litt info om Mariusgenseren :) Jeg ønsker meg veldig en vanlig Mariusgenser til meg selv også, og kanskje jeg blir flink nok til å strikke den selv en vakker dag?? 

Her har vi vært i akebakken i dag og hatt vårt eget lille VM, det er strålende vær, og endelig kommer håpet om at våren kanskje ikke er så langt unna, hurra!

God søndag!

8 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Nydelig mønster og flotte strikke plagg...

du kommer til å strikke masse slike fremover du nå..hihi

Nyt søndagen

Klemmer

Kissamelissa sa...

Satt og surfet litt på blogger ved å trykke "neste blogg", og da dukket din opp. Det som fanget oppmerksomheten var Marius-lua, for jeg ble akkurat ferdig med maken, og skulle knipse et bilde til bloggen min :-)

Veldig inspirerende blogg du har! Gleder meg til å følge med videre.

Bringen Blomster sa...

Marius mønstret er så fint! -og den arne/Carlos varianten er kjempekul! :)
Fortsatt fin søndag!
-Synnøve-

Fauna design sa...

Det ble jo en kjempefin lue :-) Jeg har ikke tort å begi meg ut på mønsterstrikk ennå, så synes du er veldig flink. Mariusmønsteret er jo bare helt herlig i alle varianter! Tror nok den Arne og cCarlosvarianten hadde gått hjem hos far i huset her også :-)

Kristine sa...

Mariusmønsteret er kjempe fint! :-) Er sikker på du klarer genser, når du har klart lue :-)

Klem Kristine :-)

Livy sa...

Heisann!
jeg er også veldig glad i "Marius"! Utrolig kul den genseren som mannen din har da - artig med noe litt annet i samme stil ;-)

Ønsker deg en fin uke som ligger forann! Klem fra Livy

Lottemora sa...

Knallfine luer og genser!

Ha en fin kveld. Hilsen Lottemora

Møkster Bu- sa...

Ah, husker godt da det mønsteret kom. Alle skulle ha. Kult med Arne&Carlos sin variant.
Ps. Velkommen til blogg-lotteri hos oss!

Related Posts with Thumbnails