mandag 10. januar 2011

Jeg tar tiden tilbake!

Det er hva jeg har tenkt å gjøre, ved hjelp av denne lille karen... ;) Det har seg nemlig slik, at jeg er en av dem som i mange år har sovet med mobilen på nattbordet, og brukt den som vekkerklokke. Kan egentlig ikke huske sist jeg hadde en ordentlig alarmklokke!


Jeg syntes ikke det var noe problem, det kunne jo være irriterende om noen sendte en melding eller i verste fall skulle ringe etter at jeg hadde lagt meg, men det skjedde jo heller sjelden. MEN, i fjor høst fikk jeg meg en iPhone, som jeg har blitt veldig glad i, den beste mobilen jeg noen gang har hatt :) Men den er jo så mye mer enn en mobiltelefon, den er jo en hel liten pc i seg selv, og det var der det begynte å gå litt skeis...

Jeg leste nylig i en artikkel ett eller annet sted, om hvordan det å ha mobilen på nattbordet kunne skape søvnproblemer etc, og der kunne jeg kjenne meg igjen! Jeg innså at jeg er rett og slett alltid "på", til og med etter at jeg har lagt meg om kvelden... Hvis man ikke sovner med det samme, er det jo så lett å plukke opp mobilen, "kanskje jeg bare skal sjekke om det har kommet flere mailer nå, hm, mon tro om den siden har blitt oppdatert siden sist jeg sjekket, hva med facebook, når jeg først ikke får sove" osv osv i det uendelige. Dette er slett ikke bra for nattesøvnen, hjernen får jo aldri fred, og jobber ofte fortsatt i høygir etter at jeg har lagt meg...


Det gjør nok noe med oss, å være så tilgjengelige som vi er i dag, hele tiden på nett! Jeg tok meg i det selv her en kveld, jeg satt og sveipet rundt på iPhonen, samtidig som jeg satt med laptopen på fanget, og nyhetene sto på på tv'en... Monsieur Maison kommenterte det faktisk, "Hvorfor sitter du med laptopen på fanget mens du holder på med iPhonen?" ... "Jeg skulle bare...?" Hm. Jeg har tenkt en del på dette den siste tiden, og også bl.a vurdert å slette Facebook-profilen min, men det blir kanskje bare med tanken? En som faktisk gjorde det, kan du lese om her.


Men jeg har tatt ett steg mot å "slå meg av" i hvert fall, med denne lille vekkerklokken! Bort med mini-pc'en ved siden av hodet mitt om natten! Den tikker ikke heller, det var også litt viktig... Klokken er forøvrig kjøpt på Clas Ohlson, jeg tror de også hadde den i rød og sort, for de som måtte være interessert :)


Og bare så det er sagt, alarmdelen på denne trenger ikke brukes altså, vi har vår egen helt unike tåkelur som heter Peder, og som våkner hver morgen mellom 5 og 6... ;p

God mandag!

3 kommentarer:

Familien i Fjellborg sa...

hei hei
fint innlegg - her traff du meg. det er jo så sant som du sier.
er ikke FB avhengig men surrer mye på blogger og må jo sjekke om det kommer kommentarer da ;)
trur jammen meg jeg skal kjøpe meg en vekkeklokke jeg også. stilig var den jo også :)

hilsen anita s

Mitt hvite hus sa...

Ja dette er smart Synnøve.. jeg er flink å skru meg av i ferier...

men nå tar ikke jeg opp mobilen om kvelden annet enn hvis det tikker inn en melding da.. ikke ofte det skjer..

Men vi er tilgjengelig hele tiden.. og hvordan klarte vi oss før ..spør jeg meg om ofte...

en utin g egentlig å være tilgjeneglig hele tiden..
men sånn er det blitt..

Ønsker deg fredfull og god natt..

klemme r

Løvinnen sa...

Kjempe fin klokke!
Har også vurdert å slette facebook og legge mobilen på kjøkkenet...Men det er ikke så greit;)

Men med en slik klokke så går det kanskje:)

Related Posts with Thumbnails