onsdag 20. august 2008

Lavande...



Huff og huff, her pøser det ned i dag også, sukk... Hadde blitt veldig glad for å se igjen solen litt nå i august også, selv om man er tilbake på jobb og i hverdagen. Alt går liksom litt lettere når det er sol og fint vær! Men men, ting å gjøre har man alltids... ;) Her har jeg laget badesalt med lavendel i norgesglass. Ser det er flere som har laget forskjellige badesalt i sommer, både med lavendel og roser, og det både ser fint ut og lukter fantastisk...! Nå mangler jeg bare badekaret! Hihi... Men et fotbad skal jeg alltids få til, deilig å dyppe føttene i noe sånt :) Også fint til å bare ha det stående som duftende pynt på badet, vakker farge på den blå lavendelen.



Det finnes også et eget Lavendel-museum i Frankrike...! Det kan du besøke her. Jeg har kjøpt lavendel i mengder fra Lavendelhaven.no, siden jeg dessverre ikke har min egen lavendelåker utenfor døren...! Hele huset luktet lavendel da jeg åpnet posene fra dem, mmmm... :) Har også kjøpt til å ha i noen små lavendelposer jeg har sydd, av et nydelig stoff jeg har kjøpt tidligere. Dette kan jo også være f.eks fine venninegaver. Badesaltet har jeg laget så enkelt som å blande grovt havsalt kjøpt i butikken, og blandet det med tørket lavendel :)



Lavendel har sin opprinnelse i Sør-Frankrike og landene som grenser til Middelhavet i vest, og har sannsynligvis vært benyttet i tusenvis av år. Det var romerne (500fKr – 500eKr) som sørget for å spre den i Europa. De tok med seg frø og stiklinger av planter som var viktige for soldatenes helse, og lavendel verdsatte de høyt på grunn av de antiseptiske egenskapene og for at den ga en følelse av velvære.

Kilde: Lavendelhaven.no




Og så har jeg vært så fantastisk heldig å få disse flotte awardene fra disse damene; Lisbeths lille verden, Sol & bolig, Litt av mitt, Mitt hvite hus og Magnys lille krinkelkrok. Tusen tusen takk, og ikke minst; takk det samme til dere...! Disse damene har kjempefine blogger som er til stor inspirasjon, verdt å ta en titt inn til dem :) Så awardene går rett tilbake til dere, og selvfølgelig til alle på linklisten min, dere har sikkert også fått dem allerede ;)

17 kommentarer:

Torunn sa...

Mmmmmmm, kjenner lavendelduften helt hit. Det er så nydelig.

Et tips er også å lage små pottpurriposer med lavendel å legge feks i undertøyskuffen ;-)

Klem

@__EY__ sa...

Hei,

fine bilder av
lavendel i Norgesglass.
Hvordan lager du
badesalt, har noen
tips til meg ?

Au revoir : )

h.espe sa...

Jaaaaaaaa, jeg også elsker duften av lavendel! Har blitt inspirert selv, av flere bloggere nå i sommer, så på badet mitt står en skål med badesalt med deilig lavendel i - sprer så himmelsk god duft. Jeg har heller ikke badekar, men er jo perfekt for fotbad også...

Herlig kveld videre til deg!

Klemmer :o)

Heidi og Cathrine sa...

Enig med deg - lavendel dufter bare helt herlig. Jeg har kjøpt noen stauder i år og håper å få et stoooort lavendelbed neste år. Da kan jeg jo lage badesaltet mitt av egen avling :O)Vil du dele hemmeligheten, hvordan lager du det?

Ha en forsatt fin "lavendelduftende" uke :O)

Ingunn sa...

Så koselig dette innlegget var. Kjenter lavendellukta helt hit!;)lage eget badesalt er ikke en dum ide.
Grattis med award!

Ha en fin kveld!

Viola sa...

Hejsan, du det luktar lavendel ända till Sverige. Den lila färgen är ju helt underbar. Härligt badsalt du gjort att njuta av. Ha en bra dag i morggon och nu säger Viola GOD NATT SOV GOTT

by Siv sa...

Heihei!
Det badesaltet så forlokkendes ut :)
Synd du ikke kan velte deg i luksusen i et badekar...
Jeg kjøpte meg en Lavendelplante som skulle stå så fint og blomstre i gangen og slippe ut heeeerlig duft. Den ser ut til å gå i graven.
Meg og blomster går ikke overens snufs
Ha en fantastisk torsdag, nå skal jeg ut å male litt. elsker å være i mammaperm, det anbefales :)
*Siv*

Haust sa...

Mmm...lavendel er herleg, eg fekk jammen lyst på eit lavendelfotbad! Nydelege bilete!

Magdalena sa...

gratulerer med awarder...
selv om det florerer av dem fortiden, er det koselig å få...
selv MÅTTE eg bare gi til deg,- for å si eg liker bloggen din...

nyyydelig lavendel innlegg!!
lavendel er stemningfullt, enkelt og vakkert...
klem~

Merete sa...

Å, lavendel er helt herlig! Her skinner solen for første gang på lenge i dag, så nå skal jeg ut i hagen å få gjort litt arbeid der. Man må nesten benytte det lille man får av bra vær. :)

Så artig at dere har hatt en katt som heter Wilma! Katten til foreldrene mine fikk navnet fordi hun er så vill. Vi fikk henne da hun bare var åtte uker stakkars. Altfor ung til å bli tatt i fra moren og hun var født midt på vinteren i tillegg. Det var en liten jente som kom med henne på døren til en vi kjenner, fordi foreldrene hennes ville avlive katten. Så da endte det opp med at vi tok oss av den lille, forkjøla katten. Syntes det er hjerterått at folk kan gjøre slikt mot dyrene sine. Men nok om det, hehe. ;-)

Dere har jo en helt nydelig katt, med et skikkelig orginalt navn! Ser bildet av den på høyre side, og ingen ting er mer søtt en en leken kattunge som bare nyter livet!

Ha en flott dag videre! Klem fra meg. =)

Gamlå sa...

Heisann, har nå sittet og kost meg ved å titte i innleggene dine. Masse fint og lese og se. Nå kan jeg også litt om Lavendel også:).
Har tatt testen som du nevner i ditt tidligere innlegg, og jeg ble som deg. Back to Nature. Stemmer det? Både ja og nei.
Ha en fin dag
Gamlå

elisabeth sa...

Mmmmmm.jeg skal ha masse lavendel, og er litt lei meg for at jeg ikke fikk med meg min gedigne lavendel fra Bergen...sukk!
Nydelige bilder øverst her, og det så jammen deilig ut:)

hvorfor ikke... sa...

Gratulerer med award, det er jo sååå koselig....men jeg er rett og slett litt lei av å skrive om awarder nå, tji hi, haha...har så mye annet å skrive om, også.

Du, takk for at du sier hvordan man lager badesalt - jeg har sett det på andre blogger, men har lurt på om man skulle ha noe olje i, eller? Men enkelt og greit, TAKK skal du ha.
...og ikke nok med det - så i dag at min har blomstret av nå - da kan jeg jo bare bestille...nå ble jeg glad Synnøve!
Ha en super duper helg!
klem Torunn

Maria sa...

Det var en god ide :-) tror jeg også jeg vil gøre. Tidligere i sommers lavede jeg rosensalt, det er næsten opbrugt nu, Andrea elsker at få rosenbade nemlig. Lille luksus-barn ;-)

Ville bare indenom og ønske dig en god weekend
Klem Maria

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Tusen takk for awarder hihi! Grattis til deg med dine !Lavendel, me dig! Nydelig farger og herlig duft.
Tapeten..yes, fra Laura Ashley.
Skulle bli mitt innendørs hagerom dette ser du, men barnene får boltre seg og jeg får nyte litt fra sidelinjen + rydde puh... ;O)
Ha en flott helg.
Klem

Sologbolig sa...

Badesalt med lavendel, det var lurt. Eg har planta litt lavendel i hagen. Var på ein lavendelgård i England for et par år siden, og kom heim med bilen full!!! Noe av det har overlevd. Har tørka ein del lavendel i år. Korleis lagar du lavendelbadesalt? Er det bare grovsalt og lavendel? (eg ha'kje peiling!) Ha ei fin helg!

Hulda sa...

Virkelig et flott innlegg, med vakre bilder. Tror jeg må innom den butikken og kjøpe lavendel! Takk for tips!

Related Posts with Thumbnails