fredag 23. september 2011

Peders rom - del I


Ja, for her tror jeg nok det må bli en del 1 og del 2, så det ikke blir så vanvittig mange bilder på en gang, hehe...  Peders rom er som sagt så og si ferdig nå, det mangler en hylle som skal henges opp, og montering av et lite bord som hører til den lille stolen dere ser på bildet over. Men ellers er alt på plass, og jeg er så glad for at det har blitt slik som jeg så for meg for måneder siden, selv før vi en gang hadde flyttet inn :)

Her har vi malt veggene, pappa og mannen har lagt tregulv, (flinke!) og så har vi malt 3 strøk på gulvet. Ene veggen er tapetsert, men den får vi se i innlegg nr 2 :) Her viser jeg hovedsakelig denne ene kroken av barnerommet, som jeg synes har blitt ganske så koselig! Og ikke minst pga denne kjempesøte gamle kommoden, som er hentet fra mormors kjeller... Den sto på barnerommet til mamma og onkelen min på 50-tallet, og da jeg ble spurt om vi ville ha den til Peder, var jeg ikke vanskelig å be, hihi... Så her står den nå, med gammelt klistremerke på og alt ;)


Mamma var i utgangspunktet bittelitt skeptisk til at jeg ville male den, og jeg var jo egentlig enig i at den var fin som den var, sjarmerende slitt. Men under tvil fikk jeg til slutt lov til å male den slik, for siden vegger og gulv er hvite, trengs det uten tvil noen fargeklatter innimellom, spesielt på et barnerom synes jeg. Og jeg må si meg fornøyd med resultatet! Synes de knallgule skuffene ga den det lille ekstra som gjorde at den passet inn helt perfekt her på rommet :) Blir glad når jeg ser på den, som en sol i rommet!

Jeg kjøpte en knallgul farge som jeg malte den nederste skuffen i, og deretter blandet jeg i litt hvit maling, og fikk en lysere farge som jeg malte skuffe nr 2 i. (Det skulle forreste vise seg vanskelig å få tak i gulfarge! Måtte rundt på alle byens maleforretninger, før jeg til slutt heldigvis fant noen som hadde igjen en liten boks med gul base... Flaks! Har ikke fargekoden i hodet akkurat nå, men om noen vil ha den, er det bare å gi et pip, så skal jeg finne den :)

Før jeg la klærne til P i kommoden, la jeg nedi litt grønt blomstret hyllepapir i bunnen av skuffene, syntes det passet så godt og ble en fin liten detalj... :)


Og Fantorangen godkjenner det hele, der han sitter i godstolen, hehe... Vi har satt inn den ene stolen fra stua hit, for å ha en krok å sitte i om kvelden, når vi har kosestund og leser bok og synger litt før leggetid. Da er det riktig så koselig her, i det fine lyset fra soppelampen :) Dere som har fulgt meg en stund kan kanskje huske lappeteppet i stolen, som jeg heklet som sengeteppe til sengen på gjesterommet vårt der vi bodde før. 

Det er flere ting som har tatt veien fra det gamle gjesterommet inn hit, også filmplakaten "Mon Oncle", samt filleryen og en turkis krakk som vi brukte som nattbord der.


Vi har som sagt lagt tregulv og malt det hvitt her inne. Det tok tre strøk med oljebasert gulvmaling, her brukte vi bare hvit base. Er veldig fornøyd med det, deilig å bli kvitt det gamle laminatet som lå her... Rommet blir lyst på en helt annen måte, og jeg synes alle fargeklattene kommer så godt frem nå, i fin kontrast til det hvite. Ellers så er kulerammen fra Ikea, og soppelampen fra Sprell :)
 
Så så langt er vi veldig fornøyde med hvordan rommet har blitt :) Virker som Peder liker det også, men han er jo enda såpass liten, at han sitter jo ikke akkurat alene der inne og leker for seg selv enda, men jeg håper og tror at dette vil bli et bra rom for ham etter hvert... :) Enn så lenge er det mest brukt til soving, og i del 2 får vi se litt nærmere på den andre delen av rommet, med seng etc... :)

Men nå er det fredag og helg, johooo! 

GOD helg til deg som titter innom her i dag :))

Our sons bedroom is almost finished, we have now painted the walls and floors white. And in my grandmas basement I found this old dresser that used to be in my moms room in the 50's. It is perfect for Peders clothes, so I painted two of the drawers bright yellow for a splash of colour in his room :)


7 kommentarer:

Unknown sa...

Hi,
I can't read your blog but i just love the pictures!
Thanks for sharing.

from the Netherlands

ilona

Marianne sa...

Så flinke dere er, dette blir jo en drøm av et barnerom. Herlige farger og detaljer. Jeg følger med deg, Synnøve, på flytting og Peder som vokser seg stor og fin, og du er så flink til å gjøre det hyggelig.
Men jeg er ikke så flink til å kommentere...
Gulvet vårt hvor Vera ligger og drar seg er det originale tregulvet i furu som vi har pussa ned og lakka med matt gulvlakk med hvit pigment i. Vi pussa ned gulvene og lakka dem for ca ti år siden også, men de ble veldig fort mørke. Så dette er en løsning som holder seg pen håper vi. Tør ikke male helt hvitt selv om det blir veldig fint også.
Klems fra Marianne

Janne sa...

Så fiiint!! Og den kommoden er jo såååå dødsrå!

Kikkis planet sa...

Åh - dette var helt nydelig! Nå ble jeg inspirert til å gjøre noe lignende på det rosa barnerommet hos oss, har en litt kjedelig gammel kommode der nå.. Fant deg via NIB sin utfordring, syns _virkelig_ du fortjener å komme i finalen med et av disse bildene! Håper formen er fin, ser dere har en liten på vei. :)
Hilsen Kristin

Unknown sa...

Så herlig, frisk kommode! Kult med kombinasjonen av forskjellige nyanser av samme farge:)
Lykke til!

//Beate

Inger Johanne sa...

Hei, kikkar innom via NIB - grattis med finaleplass! Har stemt på det flotte bildet ditt! Nydelege fargar og elementer - gjekk rett i det fargeglade hjertet mitt:-) Kikkar meir på bloggen din, for dette likte eg! Klem til deg!

små øyeblikk med cams sa...

Hei!
Så fine bilder!
Kom plutselig over bloggen din og legger meg til som følger, gleder meg til å se mye mer til deg :)
Gratulerer med finaleplass i NIB :)
Ta gjerne turen innom meg hvis du vil, setter stor pris på nye følgere ;)
Ha en finfin lørdag!
Klem
Camilla

Related Posts with Thumbnails