onsdag 28. januar 2009

Tips til trøst



Her har jeg vært syk et par dager nå, snufs snufs... :/ Synes selvfølgelig kjempesynd på meg selv, hihi... Ikke minst er det kjedelig, og da er det jo greit å ha litt ekstra å trøste seg med, eller hva...? Så her følger en liten bildeserie, med "oppskrift" på Chai Latte, slik som jeg lager den :)



Jeg fikk helt dilla på Chai Latte på det forrige stedet jeg jobbet, der lå det en kafé rett ved siden av, som laget verdens beste...! Så denne er laget etter beste evne, slik de lagde den. Skålen på bildet over her er forresten fra Lisbeth Dahl, er den ikke søt? Nå passer den på sukkerbitene på kjøkkenbordet her :)



Man må selvfølgelig ha Chai te, i en Chai Latte, min har jeg kjøpt på Stockfleths, men det kan man vel få tak i nesten over alt tror jeg. Jeg oppbevarer min i denne søte boksen på kjøkkenet, lurer på om det er Green Gate...? Jeg er jammen ikke sikker, har ikke noe annet fra det merket.



Te er alltid best i løs vekt synes jeg :) Så jeg har te i en teklype, og heller litt kokende vann over, slik at det dekker teklypen sånn ca.



Den "hemmelige" ingrediensen her, er vaniljesirup! Slike små eller store flasker får du kjøpt på dagligvare med godt utvalg, eller på te- eller kaffesteder. Kjempegodt, nam! Så jeg har oppi en skvett av den, mengden avhenger litt av hvor søt du vil ha den. Min flaske på bildet her er nesten tom allerede, kremt... ;)



Så til slutt, skummer jeg melken i en slik melkeskummer fra Bodum. Det kan jeg virkelig anbefale! Veldig praktisk om du ikke har plass eller bruk for en svær maskin med melkesteamer på. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte den, så jeg husker ikke helt hva jeg betalte, men det var ikke over 200,- i hvert fall :)



Du setter den direkte på kokeplaten med litt melk i, og når den er varm nok er det bare å skumme i vei, opp og ned, til du får melken passe skummet :) Jeg topper det hele med litt kanel og sukker, og så er herligheten klar til å nytes...! Raskt og enkelt, og så godt!



Jeg skal ikke påstå at det gjør meg frisk, men det gir i hvert fall en liten trøst! Og så er det jo så klart kjempegodt uansett om man er syk eller ikke... ;) Enjoy!



Unfortunately I have caught a cold, so I have been feeling a bit poorly the last couple of days. And so it is nice to enjoy a nice cup of warm Chai Latte, one of my favourite hot drinks... It is easily made with a bit of Chai Tea, steamed milk, and my secret ingredient; vanilla syrup. Nice and sweet, just the way I like it... :)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Du hadde en fin blogg! Ja, caffe latte er bra:) Det er også fint med levede lys, det bruker jeg masse av! Bra tips å ta dem i kakeformer!! Kommer nok til å følge med på bloggen din videre!


Har ikke blitt medlem her inne ennå, men min blogg er:

http://charlottesinterirblogg.blogspot.com/


God bedring!

Bette sa...

Å,den så god ut!! Jeg drikker stort sett kaffe latte her hjemme,men den der kunne jeg tenkt meg å prøve!!! Ut og kjøpe ingredienser;o)
Fortsatt god bedring!

-Bette-

Villa Creme sa...

Takk for tipset:) Den så jammen god ut, nam nam! Vet ikke om jeg klarer å få den til like bra som deg da...

sortekatt sa...

Dette må prøves! Så jo helt herlig
ut;)
Har tenkt på slik melkeskummer...
bodum sier du..må sjekke ut det:))

Vakre bilder som vanlig!
Ha en flott kveld:))
Klem Mona.

Synnøve. sa...

Så gott det såg ut....
Må få tag i en melkeskummer....
Var den dyr?
Må pröves alltså...
Takk for tipset.
Klems Synne.

Hulda sa...

Supre bilder! Jeg syns alltid du viser så flotte foto! Den koppen din, bordet, alt! :))) Boksen var også nydelig. Håper du friskner til snart!

Yvonne sa...

Nam.. det der hørtes og så utrolig godt ut! Må prøves! bare få tak i alt først hihi..
Hva kostet den melkeskummeren?

Anonym sa...

Chailatte är nog den godaste dryck jag vet! :-) Mums!!

Verandasol sa...

Oi dette så utrolig godt ut! Jeg har akkurat oppdaget chai latte, og jeg er blitt hekta jeg også :) Men å lage den hjemme har jeg ikke lært meg, men nå kan jeg jo prøve det, namnam. Forresten, katten min er en rasekatt ja, en bengal. Kalles ofte for leopardkatt, de er virkelig skjønne og gode! Og veldig flinke til å drive dank ja ;)

by Siv sa...

Oioioioi dette hørtes godt ut.... Har aldri smakt dette :)
Kremt nå hørtes det ut som om jeg bor skikkelig langt utenfor allfarvei og ikke er i nærheten av fancy kafeer, og det stemmer jo forsåvidt hehe.
Er ikke så flink å legge inn kommentarer for tiden, men jeg får med meg hvert innlegg!
Gleder meg til ny runde med loppemarked, trenger litt maleprosjekter...
Mange planer for våren???
Ha en super kveld :)
*Siv*

Marias skriblerier sa...

Chai latte hørtes godt ut og så godt ut! Håper du er bedre! God helg :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Nei så kjedelig, håper du føler dge bedre. Chai latten ser nydelig ut, får veldig lyst på. Trøsteoppskrifter skulle fått en egen bok!
Ha det godt da, håper helgen blir fin.
Klem

Tove sa...

Hei Synnøve, håper forkjølelsen har slippe taket nå! Og den teen din så kjempegod ut ( til tross for at jeg egentlig ikke er den store tedrikkeren..) Du tar bestandig så delikate bilder:)

Ha en flott helg ( og forhåpentligvis en sykdomsfri helg!)

klem

Anonym sa...

Mmmm...kjenner smaken av den : )

Related Posts with Thumbnails